Välimaa: ”Opettavainen kausi”
Päättynyt kausi oli KooKoolle monelta osin vaikea, mutta antoi myös paljon oppia tulevaisuutta varten.
Urheilullisesti vaikea Liiga-kausi 2016–2017 oli KooKoolle haastava myös toimiston puolella. Katse on jo visusti tulevassa kaudessa, jolla kaikki haluavat parantaa.
- Päättynyt kausi oli kova ja raskas, mutta samalla myös todella opettavainen. Näimme taas, että kaudet eivät ole veljiä keskenään, sillä tämä kausi oli monella tapaa täysin erilainen kuin edeltäjänsä, KooKoon toimitusjohtaja Sakari Välimaa kommentoi.
- Organisaatio oli toimiston puoleltakin pitkään liikkeellä kapealla kokoonpanolla. Vaikeudet kasvattivat meitä kaikkia monessakin mielessä ja saimme paljon oppia tulevaisuutta varten.
Alavire kaukalossa heijastui myös kotipelien yleisömääriin, mikä puolestaan näkyy KooKoon tämän tilikauden tuloksessa.
- Olemme tehneet kuutena edellisenä tilikautena positiivisen tuloksen ensin ry- ja nyt oy-aikana, mutta tämän kauden tulos painuu pakkaselle. Tehtyjen toimenpiteiden ansiosta tappio ei ole niin suuri, että se vaikuttaisi ensi kauteen tai muihin tuleviin kausiin.
Oranssimustien tämän kauden katsojakeskiarvo oli kelvollinen – 3421 katsojaa ottelua kohden – mutta pudotusta viime kaudesta tuli muutaman sadan katsojan verran.
- Vaikka pääsimme tälläkin kaudella yli 100 000 katsojan rajapyykin, niin jäimme budjetoidusta tavoitteesta reilut 200 katsojaa per ottelu. Yksittäisten pääsylippujen myynti sakkasi marraskuusta lähtien ja suurin miinus tuleekin siltä sektorilta, Välimaa sanoo.
- Vaikeuksien seasta pitää nähdä myös positiiviset asiat. Nostimme viime kaudella yleisökeskiarvoa viimeiseltä Mestis-vuodelta 1600 katsojalla ja nytkin keskiarvomme oli 1300 katsojaa enemmän kuin Mestiksessä. Se on vahva osoitus siitä, että kymenlaaksolaiset ovat Liiga-kiekon takana ja tukena. Meidän tehtävä on pitää tuotteesta ja organisaatiosta niin hyvää huolta, että asia on näin myös jatkossa.
Muun muassa Lumon Areenan katsomokategoriointi muuttuu ensi kaudeksi. Uudistuksista kerrotaan lisää ensi maanantaina, jolloin alkaa myös uuden kauden kausikorttimyynti!
- Olemme peranneet lipunmyyntiä ja muun muassa lippuhinnoittelua tarkasti läpi. Matematiikka on raakaa, eikä Liigaa voi kympin lipuilla taloudellisesti järkevästi pelata. Tulemme muokkaamaan katsomokategoriointia ja lippuhinnoittelua ensi kaudeksi, mutta kerromme niistä lisää ensi viikolla.
Oranssimusta organisaatio on imenyt viime kauden pettymyksestä kaiken mahdollisen opin ja suunnannut katseensa jo tulevaan. KooKoon tällä erää kolmas Liiga-kausi on jo kovaa vauhtia rakenteilla.
- Edelleen uutena – joskin täysiverisenä – Liiga-joukkueena meidän on vain määrätietoisesti jatkettava kehittymistä pienin, mutta varmoin askelin.
- Joukkue on tärkein myynti- ja markkinointituote, joten sen on oltava kunnossa. Urheilullisuus, sitoutuneisuus, ammattiylpeys ja me-henki ovat joukkueen ja koko organisaation isot teemat tulevilla kausilla. Ne eivät valitettavasti ole aina olleet kristallinkirkkaita, mutta nyt asiaan tulee muutos.
KooKoo teki viime kesänä uudet ennätyslukemat kausikortti- ja yritysmyynnissä. Molemmissa tähdätään uudistusten myötä pieneen kasvuun myös tulevana kesänä.
- Yritys- ja kausikorttimyyntimme ovat kasvaneet tasaisesti vuosi vuodelta ja sillä tiellä haluamme pysyä myös jatkossa. Uskon, että molemmilla sektoreilla meillä on myös realistisia mahdollisuuksia kasvaa, sillä sekä yritys- että kausikorttipuolelle tulee uusia juttuja taas ensi kaudeksi.
Pian alkavan kausikorttimyynnin ja loppusuoralla olevan joukkueenrakennuksen lisäksi Lumon Areenalla huhkitaan kesäkuisen KooKoo Piknikin parissa.
- Kesällä meille tärkeä juttu on yhdessä Kymen Seudun Osuuskaupan kanssa järjestettävä KooKoo Piknik –tapahtuma, eli entinen Vaakuna PikNik. Lumon Areenalla 15.–17. kesäkuuta järjestettävä musiikkifestari on osa visiotamme siitä, että tarvitsemme Liiga-kiekon lisäksi muutakin liiketoimintaa vahvistamaan toimintaamme.
- Julkaisemme piakkon myös toisen ensi kauden tapahtuman Liiga-kiekon ulkopuolelta.